Kommenteeri

E-kursuse loomise teeotsad

Ühe Õpidisaini loodud e-kursuse sisu autor on tuntud Eesti juht ja koolitaja Mihkel Reinsalu. Mihkel tegi kogu sisu (sh heli- ja videomaterjalid), meie kujundasime selle kõik üheks toimivaks ja nägusaks e-õppimise kogemuseks. Harjutused valimisid tihedas koosloomes ning meie klient andis jooksvalt kasulikku tagasisidet ja tegi sihtgrupist lähtuvaid muudatusettepanekuid.

Kui kursus oli valmis, küsisin Mihklilt, kas ta oleks valmis kirjutama paar nõuandvat lauset sisu autorina teistele, kes sama tee jalge alla võtavad? Mida on e-kursuse sisu autoril oluline teada ja teha, et võimalikult hea e-kursus välja tuleks? Mihkel vastas nii:


Kui ma alustasin oma esimese e-kursuse sisu loomist, siis mu sellealased teadmised ja oskused tuginesid eelkõige teiste poolt loodud e-kursuste läbimise kogemusele. Täna, kus ma olen uue kogemuse võrra rikkam, arvan, et iga e-kursus on unikaalne ning selle loomisel saab küll midagi või kedagi eeskujuks võtta, kuid jalgratas tuleb lõpuks ikkagi endal leiutada. Seetõttu mu järgnevad tähelepanekud ja mõtted ei ole kindlasti e-kursuse loomise juhised, vaid pigem teeotsad, kus enne kursuse loomist peatuda ja mõelda.

  1. Mõtle alati õppija peale ning loo kursus vaadates seda läbi tema silmade. Hinda tema aega ning loobu viledest ja pasunatest, mis annavad küll e-kursusele laheda välimuse või struktuuri, kuid praktiline kasu õppija jaoks puudub.
  2. E-kursuse sisu materjalideks ei sobi tekstid, mida oled kasutanud näiteks avalikel koolitustel, sest kontaktõppe puhul räägid sa tavaliselt juurde asju, mida tekstid ei sisalda ning seetõttu võivad samad tekstid e-kursuse puhul jääda õppijale segasteks.
  3. Arvesta, et tegelikult läheb e-kursuse sisu tekstide loomiseks palju rohkem aega, kui sa alguses ette kujutad. Enne, kui hakkad läbi rääkima kursuse tellijaga töötasus, mis seotakse tavaliselt töötundidega, tee prooviks üks moodul või tekst valmis ja võta aega, kui palju just sinul selle tegemiseks kulub. Nii väldid võimalust, et osa koolitusest teed nö tasuta.
  4. Kui su e-kursus sisaldab video või audio materjali, siis mõtle enne hoolikalt läbi, kuidas sa need toodad või sulle toodetakse ning milline on tegelik aja ja inimeste kulu nendele. Kui kasutad videos inimesi, kellel puudub kaamera ees esinemise kogemus, siis ole valmis, et filmimine võtab kordades rohkem aega või sa ei saagi oodatavat tulemust. Seetõttu nii video kui audio materjali kasutamine eeldab sama professionaalset tööd, kui sa teed tekstilise sisu loomisel koolitajana.
  5. Sama oluline kui sisu loome, on see, kuidas koolitus disainitakse e-õppe keskkonnas. Vali endale selleks partner, kellel on see kogemus ning nägemus, kuidas sinu kursust just kõige paremini esitleda.
  6. Ära karda luua unikaalset sisu ehk koolituse saad teha ikka sellise, millesse sina usud. Iga asja kohta on nagunii mitu erinevat lähenemist, seega jää iseendaks.
  7. Kui su kursust testitakse, siis palu, et seda teeksid ikka inimesed, kes on kursuse sihtgrupp. Näiteks, kui on kursus algajatele müüjatele, siis ei ole hea, kui seda testivad müügijuhid. Pädeval inimesel on keeruline osa oma omandatud teadmisi ja hoiakuid peas kinni keerata ning vaade kursuse sisule võib seetõttu olla ebatäpne.
  8. Kuna e-kursuse tekstiline kui ka kogumaht on alati piiratud, siis võimalusel suuna need õppijaid, kes tunnevad sügavamalt huvi asja vastu, algallikate juurde kas läbi viidete või vastavate linkide.
  9. E-kursus ei saa kunagi täiesti valmis, seetõttu on mõistlik anda ta õppijatele kätte veidi varem, et juba vajalikud muudatused või täiendused teha õige sihtgrupi tagasiside põhjal.”

 Kui neid mõtteid sattus lugema mõni sisu autor, oleks kommentaarides huvitav kuulata, kuivõrd teie kogemus Mihkli öeldut kinnitab või millises osas erineb. Kindel on see, et parimad e-kursused valmivad sisu autorite, õpidisainerite ja tellijate omavahelises tihedas ja sisukas koostöös. 

Lisa kommentaar

Email again: